Sent, juga i experimenta amb els nous amics que, de tant en tant, visiten la nostra escola!
Seguint amb el projecte del viatge pel món, l'alumnat de 2n prepara una recepta mexicana: guacamole.
CURS 2023 - 2024
NAIXEN ELS POLLETS!Ens han nascut sis pollets!Algunes classes van gaudir veient en directe com aconseguixen eixir de l'ou. Va ser molt emocionant. Ara tot l'alumnat podrà visitar-los i observar el seu ràpid creixement. I entre tots els cuidarem molt!
Hem posat ous de gallina en la incubadora. Si tot va bé en 21 dies tindrem pollets. Durant el procés controlarem la temperatura i humitat i podran observar el desenvolupament embrionari amb el ovoscopi.
La classe de 6é A visita als seus fillols lectors, que els lligen sobre el cultiu de l'esponja vegetal i els ensenyen a pelar-la.
La classe de 1r A pela les esponges vegetals que van plantar en juny del curs passat.
Les classes de 5 anys fan melmelada de mora amb les mores que van collir de l’hort.
Acabem el curs amb l'alegria de veure nàixer a sis pollets, tots diferents, però igual de graciosos.
Les classes de segon han posat ous a incubar. En 21 dies tindrem pollets!
Els nostres aquadragons visiten l’aula de 3 anys A. Els han cuidat molt bé!
Aula 4 anys B
La classe de 4 anys A té cura dels aquadragons i observa el seu creixement.
Hui les classes de segon han posat en aigua ous d'uns animalets molt divertits: els aquadragons. En unes 24 hores faran eclosió i podrem aprendre curiositats sobre ells i estudiar el seu cicle de vida.
Voleu saber qué són realment els dragons aquàtics? Mireu...
4t B fa el taller del tercer trimestre i observa els pollets a l’aula experiencial.
La classe de 1r C gaudeix dels 7 pollets nascuts al col·legi.
Dia d'emocions a l'aula experiencial. Per sorpresa, la classe de 4t A ha pogut veure en directe el naixement d'un pollet mentre estava fent el taller del tercer trimestre. També s'han interessat pels cullerots i el formiguer.
A l’aula experiencial tenim cullerots i estem observant la seua metamorfosi fins que es transformen en granotes.
Tenim una nova generació de cucs de seda nascuts dels ous que van posar l'any passat. Sabies que els ous romanen aparentment inactius durant l'estiu, tardor i hivern, fins que a la primavera fan eclosió les larves, coincidint amb el despertar de l'arbre de les fulles del qual s'alimenten, la morera, que també comencen a tirar els seus primers brots en aqueixa mateixa època de l'any? Quins animals més interessants!
A la tornada de les vacances de Pasqua tornem a posar ous a incubar. Ara a esperar 21 dies... Segur que ho aconseguim!
Tenim notícies dels pollets; creixen i creixen al seu galliner.
Ho hem tornat a aconseguir! Aquesta vegada tenim quatre pollets! Els alumnes estan gaudint d’ells, i els pollets, encantats de rebre visites.
Els insectes bastó (bestioles pal) del curs passat han criat i hem pogut preparar una caixa de nous insectes per a cada cicle. Esperem que enguany tots gaudiu molt de cuidar-los i veure’ls créixer.
Comencem curs amb noves il·lusions!Les classes de primer ja han posat nou ous en la incubadora. I ara, a esperar que nasquen els pollets…
CURS 2020 - 2021Els nostres cucs han passat ja per totes les fases de la seua metamorfosi i ara els tenim posant ous.
5é C visita els pollets.Ho hem tornat a aconseguir! Aquesta vegada ens han nascut quatre pollets, i tots estem disfrutant molt anant a visitar-los.
Us presentem als Amfibis! Hi ha diverses característiques comunes en tots els amfibis que heu de conéixer per a saber reconéixer-los i diferenciar-los.
Hem posat cullerots dins de l’aquari que hem preparat a l’aula experiencial. Els hem donat a menjar i els visitarem molt sovint per veure com fan la metamorfosi a granota.
Els cucs de sedaEls cucs de seda són erugues, larves d'insectes, molt apreciades per la seua capacitat de produir seda. Quan ixen de l'ou mesuren un mil·límetre de longitud que a força de menjar i menjar arribarà als 10 centímetres. Després de la metamorfosi, les papallones de la seda disposaran de pocs dies per a apariar-se i posar els ous, reiniciant així el seu cicle vital.
El poble xinés va inventar la sericultura i el debanament de la seda, i la seda s'atresora com a símbol de la cultura xinesa.
"És una tradició familiar criar cucs de seda i jo ho he fet des de xicoteta. Ara està fent fred, i faré un conjunt de roba de llit d'hivern de seda de doble capoll
per a mantindre calent a la meua benvolguda avieta." Liziqi
La classe de 2n C visita els cucs de seda que hi ha a l’aula experiencial i observa les seues característiques. Al llarg del trimestre anirem aprenent més coses al voltant de la metamorfosi d’aquests animalets.
UN MÓN AQUÀTIC DINS DE L’ESCOLA!
Coneguem com funcionen els ecosistemes
estudiant-los amb una ecosfera d’aquari!
Què és una ecosfera?
L'ecosfera és un terme que es refereix
a un ecosistema entés des d'un enfocament general, denominat ecosistema
planetari, i està format per l'atmosfera, la geosfera, la hidrosfera i
la biosfera. Per part seua, l'exosfera és l'espai interplanetari, exterior
a l'atmosfera.
Aquest gran ecosistema, per tant, el
podem dividir en ecosistemes de menor grandària, que són més
fàcils d'estudiar, sistemes naturals formats per organismes vius i el medi
físic on es relacionen, i en els quals podem trobar una sèrie de
característiques pròpies que els fan únics, com ara el bosc, el desert, el
mar, etc.
D'aquesta manera, l'ecosfera pot
considerar-se com un ecosistema global en el qual els éssers vius
s'interrelacionen directament o indirectament. Per exemple, els organismes
fotosintètics alliberen oxigen a l'atmosfera i, al seu torn, aquest serveix a
altres éssers vius. O, sense anar més lluny, el cicle hidrològic (el procés que
mou l'aigua a través d'oceans, cel i terra) és un fenomen fonamental per a la
vida que es produeix a nivell planetari.
Precisament per això es diu que cuidar
el planeta és cuidar-nos a nosaltres mateixos o que, en definitiva, el
planeta és la nostra autèntica llar.
- recomanat per a Infantil i primer cicle de Primària -
- recomanat per a segon i tercer cicle de Primària -
Per altra banda, també es diu ecosfera
a un famós experiment dut a terme per la NASA a partir dels
primers intents dels científics Joe Hanson i Claire Folsone de crear
ecosistemes que foren una espècie de planeta en miniatura, amb una
activitat biològica que es realitza de forma aïllada. Es tracta d’un conjunt d’éssers vius i
de condicions químiques i físiques inseparablement relacionats entre ells, en
un xicotet espai, on tots realitzen accions útils per a la resta. És un sistema
quasi autònom; de l’exterior només rep la llum (del dia o elèctrica) i l’aire
(una vegada al mes).
Les ecosferes, en aquest marc, aporten dades valuoses sobre la vida en la Terra. Però a més permeten obtindre coneixements importants per a l'exploració espacial i per a pensar en les eventuals colònies que es puguen instal·lar més enllà dels confins terrestres.
I ara en l’escola en tenim una! La nostra xicoteta bola conté aigua, sals, animals, vegetals i microorganismes, tots capaços de viure
mantenint l’equilibri, amb l’ajuda només de la llum.És un ecosistema hermèticament
tancat, que conté unes minúscules gambes roges que provenen del
sud-est asiàtic, on aquests crustacis viuen des de fa milions d’anys. Al seu
hàbitat natural, aquestes gambes s’ocupen del manteniment de les algues,
menjant els bacteris que les infesten; les algues, desinfectades d’aquesta
forma, creixen gràcies a la funció clorofíl·lica estimulada per la llum del
Sol.
Quatre gambes roges i taronja, cadascuna diferent de la resta,
descansen al fons de la bola o naden al seu interior, mengen microorganismes i
produeixen diòxid de carboni (CO₂). La llum que li
arriba estimula la fotosíntesi i transforma el diòxid de carboni
en oxigen.
COM CUIDAR EL
NOSTRE ECOSISTEMA● No
exposar a la llum directa del Sol.● No
canviar mai l’aigua.
● Comprovar la
salut de les gambes, que han de tindre un color rogenc i
nadar tranquil·les. Si estan nervioses i es tornen d’un color clar,
és que necessiten més llum.● La
temperatura ideal és de 13 °C a 27 °C.
● Una
vegada al mes, donar la volta a la bola, obrir i deixar passar l’aire
uns segons.● Si les
algues creixen en excés, posar la bola en un lloc amb menys llum.
● Les
gambes tenen exoesquelet, que muden i el podreu observar flotant. Açò
és senyal de bona salut.
En
conclusió, es tracta d'un experiment interessant per a entendre que, sempre
que es respecte l'equilibri (en aquest cas els factors variables són la
temperatura i la llum), tot viu en harmonia. És a dir, podem comparar-ho
amb el que ocorre en el nostre planeta per a entendre i conscienciar-nos sobre
la necessitat d’unes determinades condicions per a aconseguir, mantindre o no
perdre aquest equilibri ambiental.
Encara tenim moltes sorpreses... la vida torna a l’aula experiencial! Hem recreat l’hàbitat d’uns animalets que molt prompte coneixereu. Serà després de les vacances. De moment tenim plantes aquàtiques (molsa i llentilles d’aigua) i un bonic aquari molt ben decorat, on s’han portat pedres i aigua de riu. Què serà el que posarem?Les Bestioles Pal
La bestiola pal és un insecte. També s'anomenen insecte bastó o insecte pal. Encara que en realitat es diuen fàsmidos, del gènere Phasmatidae.El seu cos és allargat, i té forma de branca. Això l'ajuda a camuflar-se per a defensar-se quan se sent en perill.
És de color verd o marró, segons el tipus, i algunes varietats poden tindre ales. També té dos ulls i dues antenes, com la majoria d'insectes.
Viuen generalment sobre els arbustos o arbres dels quals s'alimenten. Són animals nocturns: s'alimenten a la nit, i no s'allunyen molt de les plantes que mengen. Els més joves es mouen i es desplacen més que els adults.
Són herbívors, i solen menjar fulles de roser, d'heura o de maduixa.
Com són insectes, són ovípars, és a dir, es reprodueixen per ous. El seu cicle de vida dura més o menys un any.
Durant aqueix cicle de vida, muda de pell unes sis o set vegades. Una altra curiositat és que pot desprendre's de les seues potes si li ataca un altre animal, i li tornen a créixer una altra vegada.
- naixement -
- dades interessants -- cures i curiositats -Durant el segon i el tercer trimestre tenim la sort de poder cuidar de quatre bestioles pal. Cada setmana una classe serà l'encarregada. I ací ja està la classe de 3r A passant-s'ho bé amb aquests curiosos insectes.
Els Polls
L’alumnat d’Infantil visualitza polls amb el microscopi. Els estudia amb la finalitat de conéixer com són aquests paràsits que, encara que no perillosos, sí que resulten molt contagiosos i molestos.Es propaguen ràpidament entre les persones. No poden volar ni saltar, però tenen unes pinces que els permet penjar-se i agarrar-se fermament. Es contagien sobretot pel contacte cap amb cap, encara que el fet de compartir roba, pintes… també afavoreix el seu contagi.
Per a la seua prevenció és important mantindre unes mesures higièniques adequades:
- Pentinar i raspallar diàriament el pèl. - Revisar sovint el cap (sobretot darrere de les orelles i en el clatell). - Netejar pintes i raspalls amb freqüència. - No intercanviar útils o adorns del pèl com a pintes, gomes, cintes, capells, etc.
I si hi haguera presència de polls en algun cap, s'ha de comunicar a les persones de l'entorn i al col·legi per a dur a terme les mesures oportunes.
Han nascut dos pollets!Les classes d’Infantil han tornat a gaudir amb la visita dels dos pollets nascuts al nostre col.legi.
QUE FOSC...Hui, divendres 27 de novembre, era l’últim dia que es podien veure els ous amb l’ovoscopi. Tenim dos ous que han funcionat bé. Demà dissabte pararem el mecanisme de la incubadora i ja els deixem tranquils fins dimarts que es suposa que naixeran...
La classe de 5é A observant l’interior dels ous amb l’ovoscopi (26 de novembre).
L’alumnat d’Infantil s’entusiasma observant els costums de les formigues...
Hui, 17 de novembre, la classe de 1r B ha anat a l'aula experiencial a veure l'interior dels ous que vam posar a incubar... Tres ous estan buits; però en altres tres ja es veu creixement!La classe de 6é C prepara cartells per a que es tinga cura de la incubadora.
4t C comprova la humitat de la incubadora i posa més aigua.
Hui, 10 d’octubre la classe de 6é C viu en directe l’experiència de posar ous a incubar. Si tenim sort, en 21 dies tornarem a tindre pollets. Us anirem informant...
"És una tradició familiar criar cucs de seda i jo ho he fet des de xicoteta. Ara està fent fred, i faré un conjunt de roba de llit d'hivern de seda de doble capoll
per a mantindre calent a la meua benvolguda avieta." Liziqi
Coneguem com funcionen els ecosistemes estudiant-los amb una ecosfera d’aquari!
Què és una ecosfera?
L'ecosfera és un terme que es refereix
a un ecosistema entés des d'un enfocament general, denominat ecosistema
planetari, i està format per l'atmosfera, la geosfera, la hidrosfera i
la biosfera. Per part seua, l'exosfera és l'espai interplanetari, exterior
a l'atmosfera.
Aquest gran ecosistema, per tant, el
podem dividir en ecosistemes de menor grandària, que són més
fàcils d'estudiar, sistemes naturals formats per organismes vius i el medi
físic on es relacionen, i en els quals podem trobar una sèrie de
característiques pròpies que els fan únics, com ara el bosc, el desert, el
mar, etc.
D'aquesta manera, l'ecosfera pot considerar-se com un ecosistema global en el qual els éssers vius s'interrelacionen directament o indirectament. Per exemple, els organismes fotosintètics alliberen oxigen a l'atmosfera i, al seu torn, aquest serveix a altres éssers vius. O, sense anar més lluny, el cicle hidrològic (el procés que mou l'aigua a través d'oceans, cel i terra) és un fenomen fonamental per a la vida que es produeix a nivell planetari.
Precisament per això es diu que cuidar
el planeta és cuidar-nos a nosaltres mateixos o que, en definitiva, el
planeta és la nostra autèntica llar.
- recomanat per a Infantil i primer cicle de Primària -
- recomanat per a segon i tercer cicle de Primària -
Per altra banda, també es diu ecosfera a un famós experiment dut a terme per la NASA a partir dels primers intents dels científics Joe Hanson i Claire Folsone de crear ecosistemes que foren una espècie de planeta en miniatura, amb una activitat biològica que es realitza de forma aïllada. Es tracta d’un conjunt d’éssers vius i de condicions químiques i físiques inseparablement relacionats entre ells, en un xicotet espai, on tots realitzen accions útils per a la resta. És un sistema quasi autònom; de l’exterior només rep la llum (del dia o elèctrica) i l’aire (una vegada al mes).
Les ecosferes, en aquest marc, aporten dades valuoses sobre la vida en la Terra. Però a més permeten obtindre coneixements importants per a l'exploració espacial i per a pensar en les eventuals colònies que es puguen instal·lar més enllà dels confins terrestres.
És un ecosistema hermèticament tancat, que conté unes minúscules gambes roges que provenen del sud-est asiàtic, on aquests crustacis viuen des de fa milions d’anys. Al seu hàbitat natural, aquestes gambes s’ocupen del manteniment de les algues, menjant els bacteris que les infesten; les algues, desinfectades d’aquesta forma, creixen gràcies a la funció clorofíl·lica estimulada per la llum del Sol.
COM CUIDAR EL NOSTRE ECOSISTEMA