"La naturalesa és gran en les coses grans, però és grandíssima en les coses diminutes. "

"La naturalesa és gran en les coses grans, però és grandíssima en les coses diminutes." Jacques-Henri B. De Saint-Pierre

TALLERS

Realitza divertits tallers d'educació ambiental per a conéixer, estimar i cuidar de la naturalesa, la nostra casa.



L'alumnat de segon ha anat a agafar olives i les ha amanides. En poc de temps estaran llestes per a menjar!


CURS 2022 - 2023
I per als menuts de l'escola, premeu sobre la imatge i acoloriu a Vera, la xicoteta Àloe. És una xicoteta flor d'àloe que viu lliure en la naturalesa.


2n A


4 anys B
2n C
3 anys A



Les classes de segon en el taller de pa.


Voleu saber més coses sobre aquest cultiu?


El cultiu hidropònic és aquell en el qual s'utilitza l'aigua perquè una planta cresca. És a dir, per tenir cura de les plantacions s'empra aigua com a substrat. Aquest sistema ajuda a combatre els problemes de sobreexplotació dels sòls i la seva creixent contaminació. Funciona perfectament amb gran varietat de cultius ecològics i sobretot amb les plantes herbàcies. Hi ha molts tipus de plantes d'hort que es poden «sembrar» en aigua. I, entre els beneficis que ens trobem a la hidroponia, tenim que es tracta d'un sistema d'agricultura ecològica en què no es fan servir químics per al bon manteniment i la producció d'aquests cultius. 

Història de la hidroponia

La hidroponia, el cultiu de les plantes sense terra, s'ha desenvolupat a partir dels descobriments fets en el passat de les experiències dutes a terme per determinar què substàncies fan créixer a les plantes i la composició d'aquestes. Tot aquest treball va començar cap a l'any 1600; no obstant les plantes van ser cultivades sense terra molt abans d'aquest període. Aplicat a la jardineria interior des dels anys 60, el cultiu de plantes sense terra es remunta, en realitat, als Jardins Penjants de Babilònia.

Els Jardins Penjants de Babilònia són considerats una de les set meravelles antigues del món. Cap a l'any 600 a.C. Nabucodonosor II, rei de la baixa Mesopotàmia, va voler fer un regal a la seua muller Amytua, que demostrara el seu amor per ella, i li recordara les muntanyes de la seua terra, tan diferents de les planures de Babilònia. Amb la decadència de Babilònia els jardins van ser abandonats progressivament. Van ser destruïts pel rei Evemero l'any 125 a.C.

Però també van existir els jardins flotants dels asteques, en Mèxic i els de la Xina imperial. I també es va trobar els jeroglífics egipcis datats centenars d'anys abans de Crist que descriuen el cultiu de plantes en aigua.






L'interés sobre l'aplicació pràctica d'aquest cultiu en nutrients no va arribar fins a prop de 1925, quan la indústria dels hivernacles va demostrar afició en el seu ús, a causa de la necessitat de canviar la terra amb freqüència per evitar els problemes d'estructura, fertilitat i malalties.

A començament dels anys trenta, W.F. Gericke, de la Universitat de Califòrnia, va posar els assajos de laboratori de nutrició vegetal a escala comercial, denominant a aquest sistema de cultiu en nutrients hidropònics, paraula derivada del grec hydro (aigua) i ponos (treball), literalment "treball en aigua".

Després, es va utilitzar en la II Guerra Mundial per cultivar verdures fresques en llocs inhòspits a causa d'espatllar el sòl de les terres per les bombes i pirotècnies que s'utilitzaven a la guerra. En aquest cas, les plantes se subjectaven en unes malles i les arrels penjaven en un depòsit amb la solució nutritiva d'on prenien directament l'aigua i les sals minerals. A més, els militars després d'acabar la guerra, van continuar utilitzant els cultius hidropònics; per exemple, l'exèrcit americà va establir un projecte de 22 hectàrees en l'illa de Chofu (Japó), expandint els cultius hidropònics en pla comercial a través del món en els anys cinquanta en països com Itàlia, Espanya, França, Anglaterra, Alemanya, Suècia, l'URSS i Israel.

Combatre la fam mundial amb la hidroponia

Hui dia, la hidroponia ha avançat gràcies al desenvolupament de l'anàlisi química, i l'ha fet fins a tal punt que molts la consideren una esperança per al futur de la humanitat. En concret, podria ser una eina fonamental per a combatre la fam i la inseguretat alimentària creixent a conseqüència de la superpoblació.

Els països menys desenvolupats podrien aprofitar el gran potencial de la hidroponia per a acabar amb els problemes d'escassetat de sòl per a ús agrícola i de sobrepoblació, en la seua majoria sumida en una pobresa no aliena a les fams. Al mateix temps, els països rics, com els Estats Units o Israel, també trien aquesta tècnica per a guanyar espai i beneficiar-se de moltes dels seus avantatges.

A més de la seua eficiència en l'ús de recursos com l'aigua o els nutrients, de prescindir de la terra i de precisar molt menys espai, la hidroponia suposa un estalvi de mà d'obra, un control de plagues més senzill i econòmic, així com una collita de major qualitat.

L'absència de males herbes, la baixa o nul·la concentració de pesticides, el possible ús d'àrees desèrtiques o de quasi qualsevol altre lloc per al seu desenvolupament i la seua gran sostenibilitat també són importants punts al seu favor que ens acosten a un món més ecològic.


FOTOS DEL TALLER (Cultiu hidropònic):
Els cultius hidropònics d’encisams van evolucionant a les aules. Per això ho tornem a intentar a l’hort plantant encisams i espinacs. Ja han començat a eixir.

4 anys A


3 anys A


4 anys B


1r A

2n C




CURS 2021 - 2022

L’alumnat de 1r i 2n fa un taller de melmelada de mora després d’haver collit les mores de l’hort. 
Mmm... Que bo!

Mireu ací baix com l'alumnat ja s'ha posat en marxa creant aquest ambientador natural sense elements químics ni aerosols. Un perfum per a espais tancats fet a base de gelatina i essència de llima.

3 anys B



5 anys A

5 anys B

5 anys C

1r B

1r C


2n A

4t A




I amb aquest vídeo podreu aprendre com hem aconseguit alguns ingredients per a la nostra colònia...


Ja veureu que bona olor farà!
I mireu, ja ens hem posat a la feina...





4t B aprén, participa i gaudeix del taller de fer sabó amb ingredients naturals.

4t C realitza el taller de sabó de llima i romaní.

La clase de 1r C fa sabó artesanal  de romaní i llima.

4t A fa el taller de sabó i observa el formiguer. Hi ha almenys 200 formigues!

La classe de 2n A ja ha realitzat el taller de fer sabó. Quina bona olor!




CURS 2020 - 2021
Mireu com han crescut les llavors de soja verda al taller de germinats! Als alumnes els ha sorprés moltíssim el ràpid creixement d'aquest llegum, i també han aprés la quantitat de substàncies nutritives que ens aporten, fomentant, així, hàbits d’alimentació saludable.
- com germinar en botella de plàstic (taller) -

- com germinar en pots de vidre (opcional, per a casa) -

- propietats i beneficis dels germinats (1ª part) -

- propietats i beneficis dels germinats (2ª part) -

- 7 amazing health benefits of sprouting -

6 increïbles beneficis per a la salut de la germinació

Recordeu, els que aneu a Cinqué i Sisé, l'experiment de ciència que vam fer aquest curs per a estudiar la fotosíntesi? Col·locàrem unes llentilles en cotó humit i esperàrem a veure un brot diminut eixint d'ell. Mireu ara com aqueix xicotet brot es converteix en un dels aliments més saludables!

Ja ho vam aprendre, però només per a refrescar la memòria, els brots són llavors que han germinat. Quan les llavors es remullen durant moltes hores, comença la germinació, sempre que les condicions de temperatura i humitat siguen les adequades. Quan es deixa créixer durant aproximadament una setmana, podem començar a veure xicotets brots emergint.

Però els brots no són sol aliment vegetal, són molt més superiors que la llavor que es va convertir en el brot. Pot germinar tot tipus d'aliments: fesols secs, grans, verdures, anous i llavors. Els aliments germinats amb major freqüència que veiem són els fesols mungo, l'alfals i els fesols de soja.

Encara que els nutrients dels brots depenen del que va brollar, en general es troba que són baixos en calories, rics en fibra, proteïnes i diversos altres nutrients. Comprovem més detalladament per què els brots són súper aliments tan increïbles.

1. Augmenta l'absorció de nutrients

Quan les llavors o els grans es deixen brollar, estan naturalment predisposats a tindre la màxima concentració de nutrients per a ajudar al fet que la planta cresca completament. Quan els collim en aquesta etapa, obtenim tots aquests nutrients! La germinació augmenta la quantitat de proteïnes, àcid fòlic, fòsfor, manganés, magnesi i vitamines; estan disponibles en més quantitat que la planta sense germinar.

Una altra dada és que els germinats ens ajuden a absorbir millor aquests nutrients. Les plantes contenen una certa quantitat d'anti nutrients, que dificulten la capacitat del nostre cos per a absorbir els nutrients de la planta. No obstant això, la germinació redueix la concentració d'anti nutrients, fins a un 87%, la qual cosa fa que els nostres cossos els absorbisquen molt més fàcilment.

2. Millora la digestió

Durant la germinació, part del midó de la planta es descompon, per la qual cosa els grans germinats tenen menys midó, la qual cosa els fa més fàcils de digerir que els grans sense germinar. Aquesta és una gran notícia per a les persones amb intolerància o al·lèrgia als cereals.

La germinació també augmenta la quantitat de fibra insoluble, que agrega volum i ajuda a moure les coses al llarg del tracte digestiu, reduint el restrenyiment i altres problemes associats com a inflor, gasos i indigestió.

3. Ajuda a perdre pes

A causa del baix contingut de midó, els brots són baixos en calories i rics en nutrients. Els brots també controlen l'alliberament de grelina, l'hormona de la fam, cosa que significa que és menys probable que mengem entre menjars.

La fibra ajuda a augmentar la sacietat i evita menjar en excés. També fa que el greix i les toxines s'unisquen a la fibra i eventualment s'eliminen del cos.

4. Aporta proteïnes

Els brots són un aliment molt important que hem de considerar incloure en els nostres menjars perquè aporten moltes proteïnes. La proteïna és necessària per a totes les funcions bàsiques del cos, i els brots són una excel·lent opció perquè ens omplim d’aquestes, especialment si sou vegans o vegetarians.

Els brots contenen més aminoàcids que les plantes sense brollar, fins a un 30% més. També contenen altes concentracions de Vitamines A, B, C i E que s'uneixen a la proteïna i ajuden al fet que s'absorbisquen fàcilment.

5. Manté la salut del cor

Els germinats contenen una bona quantitat d'àcids grassos Omega-3 que ajuden a augmentar el colesterol bo en el cos i a reduir el dolent. Les grasses omega-3 també redueixen l'estrés en el sistema cardiovascular, millorant la salut del cor en general. A més, els brots són rics en potassi, un nutrient que redueix la pressió arterial i allibera la tensió en les artèries.

6. Augmenta la immunitat

Amb les afliccions estacionals que afecten a tots, des de bebés fins a adults, els brots venen al rescat en estimular el nostre sistema immunològic. Els brots són rics en vitamina C, la qual cosa ajuda als nostres glòbuls blancs a combatre les infeccions de manera més eficaç. Els germinats també són rics en vitamina A, que contribueixen a enfortir el nostre sistema immunològic.

Precaucions amb l'elaboració i el consum de germinats: Quan germinem convé canviar diverses vegades l'aigua del germinat per a evitar així la proliferació de bacteris i altres microorganismes indesitjables. També és important mantindre la temperatura constant en la mesura que siga possible, aproximadament a uns 35 °C. Encara que es poden cuinar, hem de pensar que els germinats habitualment es consumeixen en cru, per la qual cosa les mesures higièniques en la manipulació han de ser molt escrupoloses. En el cas d'elaborar-los a casa o adquirir-los frescos hauran de conservar-se refrigerats en tot moment per a evitar la proliferació de bacteris.



L’alumnat d’Infantil ha realitzat el taller del Ninot amb Cabells de Gespa i aquest és el resultat. Alguns necessiten ja perruqueria!

L’alumnat de 6é B fent el seu Terrari per Recrear el Cicle de l’Aigua.


La classe de 3r A realitza el taller de Fer Créixer una Planta dins d’una Ampolla. L’observació del que passarà després els ajudarà a entendre el cicle de l’aigua, que és contingut de l’àrea de Socials.

La classe de 3r B ja ha realitzat el taller de Reproducció del Cicle de l'Aigua en una botella. D’aquesta forma manipulativa i vivencial resulta més fàcil entendre els continguts.

Taller per al segon trimestre (Infantil):
Taller per al segon trimestre (Primària):
També teniu activitats interactives i vídeos al voltant d'aquest taller (mireu dalt en les pestanyes d'ACTIVITATS i HISTÒRIES).
ELABOREM UNA DEPURADORA D'AIGUA CASERA.
5é B

6é B

6é C

5é A